„Veľa svojho života venujem premýšľaniu. A často premýšľam o budúcnosti. Umenie vidieť o kúsok ďalej než na zajtra obvykle prináša lepšie rozhodnutia a kvalitnejší život.
Ak chcem stavať dobré domy, potrebujem porozumieť tomu, čo nám čas prinesie. Takže ak máte chuť, poďte so mnou zavrieť oči a premýšľať, aký bude náš svet o pár zajtrajškoch ďalej.
Technická poznámka k čítaniu tohto blogu. Je to dlhý blog a myšlienky jednotlivých kapitol si zaslúžia čas na premýšľanie. Odporúčam ho teda čítať po jednotlivých kapitolách. Každý deň jednu. Možno ma aj tak neposlúchnete, ale to už je iný príbeh. 🙂
Tak teraz už sa teda skutočne presuňme v čase.“
Kapitola prvá: Autonómne autá
Spoločnosť Apple a mnoho ďalších už dvanásť rokov pracuje na autonómnom aute. Teda na aute, ktoré nikto neovláda. Kde zásah šoféra je 0 %. A ktoré pravdepodobne nebude mať tradičné sedadlo šoféra. Mnohí analytici predpokladajú, že samotné auto od Applu sa stane ďalším predávaným produktom. Podobne ako je dnes iPhone alebo iPad, na ktorom Vám píšem tento blog. Myslím, že analytici sa mýlia. Apple už dávno mení kurz a jeho budúce zisky chce čerpať skôr z predaja služieb ako z predaja výrobkov. Má to mnoho výhod. O tom však možno niekedy inokedy.
Apple nevyvíja auto, aby nám predal auto. Apple vyvíja autonómne vozidlo, aby nám predal službu „odveď ma“. Vezmem telefón, samozrejme výhradne iPhone, objednám si, kedy chcem prísť o vozidlo a kam chcem ísť. A či chcem svoju jazdu zlacniť zdieľanou jazdou alebo pôjdem sám. V aute si ľahko z mojej playlisty, v iPhone, samozrejme, pustím hudbu, ktorú chcem počúvať. Na konci zaplatím automaticky cez platenú službu Apple Pay.
Objednávanie auta bude možné na jednotlivé jazdy aj na niekoľko dní, keď pôjdem za kolegami do Rousínova alebo do Wroclavu. A rovnako ako si nastavujem opakujúci sa budík v rôzne dni, budem si môcť opakovane objednať auto každé ráno do práce.
Ekonomika takéhoto prevádzky? Úplne fantastická. Sám používam tri autá. Za každé platím poistenie, diaľničnú známku, výmenu pneumatík, servisné prehliadky. A moje autá stojí 99 % času. V garáži. Pred firmou. V hale pod divadlom. A to všetko bez toho, aby som s autami prešiel kilometre ospravedlňujúce nákupnú cenu. Autá stoja, paušálne náklady bežia. Namiesto toho, aby sme kupovali celé auto, ak si zakúpime len službu odvezenia, zmeníme ekonomiku prevádzky o dva rády. Ušetríme veľa peňazí, ktoré budeme chcieť minúť na dobré bývanie. Ale to až neskôr.
Technológia autonómnych vozidiel je bližšie, než si myslíte. A pre kvalitu bývania to bude veľký skok. Z miest napríklad zmiznú parkujúce autá na uliciach. Miesta na parkovanie budú nahradené zeleňou. Z vášho bytu tak už nebudete vidieť parkujúce autá na vyhriatom parkovisku. Z okna budete vidieť malý park pred domom, v ktorom budú stolíky dvoch malých kaviarní a pekné detské ihrisko. Pomer asfaltu a betónu v mestách sa obráti naruby. Tým sa bývanie v bytoch stane oveľa atraktívnejším ako dnes. To ako pravoverný staviteľ rodinných domov musím vnímať. Karty sa znova zamiešajú. Bývanie v bytoch sa zlepší. A domy sa teda musia vylepšiť tiež. A to o slušný kus.
Technicky je to už prakticky vyriešené. V mnohých uzavretých areáloch už jazdia 100 % autonómne autá už dva roky. Aj v niektorých štátoch USA jazdia autonómne autá na základe predbežného súhlasu. Technológia teda existuje.
Zložitejšie je legislatíva a povolenie do plného prevádzku. Kto nesie zodpovednosť za haváriu autonómneho auta? Kto bude platiť pokuty za rýchlu jazdu? To je samozrejme len zábava. Autonómne autá nebudú jazdiť nedovolenou rýchlosťou. Napriek tomu sú ešte otázky, ktoré je potrebné zodpovedať. Legislatívny proces ide oveľa rýchlejšie v USA než v Európe. Viem si preto predstaviť, že o štyri roky v roku 2027 bude plný prevádzku autonómnych vozidiel v niektorých častiach USA povolený. V Európe sa obávam, že to bude proces trvajúci dlhšie. Ak by som to mal odhadnúť, vsadil by som na rok 2030.
Okrem faktickej schopnosti automobilov a legislatívneho rámca, ktoré takýto prevádzku vôbec povolí, bude potrebné urobiť ešte veľa práce na infraštruktúre. Predstavte si, že vyjdete z divadla a všetci si objednávajú službu odvezenia. K tomu je potrebné veľa áut. Kde všade zastavia? Bude voľná kapacita? Pôjdem so svojou ženou ešte na pohárik, kým sa nástupisko uvoľní? Stále ešte vidím nezodpovedané otázky. No ja o tom premýšľam len pár hodín. Tisíce inžinierov z Applu o tom premýšľajú už dvanásť rokov. Tak snáď budú o krok ďalej. 🙂
Teraz si hlavne prajem, aby Apple zaviedol do svojich systémov slovenčinu a otvoril v Slovensku svoj prvý obchod. Potom snáď bude šanca, že aj u nás vybuduje službu „odveď ma“.
Autá sa potom budú predávať o dva rády menej. A automobilový priemysel sa pravdepodobne stane priemyslom služieb. Veľmi sa zamieša balíkom kariet. Kto bol včera hviezdou, môže v novej hre úplne zhasnúť. Akcie automobiliek by som radšej nedržal. Bývanie v mestách získa skokovo novú hodnotu.
Kapitola druhá: Rýchlovlaky
Myšlienka o autonómnych autách je pre mnohých nová a prekvapivá. Rýchlovlaky sú naopak myšlienkou, o ktorej v Česku hovoríme už 30 rokov. Nikoho teda neprekvapí. Pritom by sme nemali podceniť silu ich vplyvu na naše životy. Rýchlovlaky budú veľkou zmenou. A pri každej veľkej zmene niekto získa a niekto nie. Rýchlodráha znamená, že z Vysočiny dojazd do Prahy bude trvať 33 minút. A tak rýchlovlaky úplne zmenia náš pohľad na výber pozemkov pre naše domy.
Dnes kupujeme predražené pozemky v okolí mesta, aby sme získali jedinú podstatnú hodnotu – dostaneme sa ráno do práce za 30 minút. Rýchlovlaky spôsobia, že celé Česko sa stane súčasťou Prahy (Brna, Plzne, Ostravy). A za tých 30 minút sa dostanem do práce rovnako zo Říčan ako z Jihlavy. Zásadný rozdiel však bude ten, že v Jihlave kúpim lepší a väčší pozemok za päťkrát nižšiu cenu než v blízkom okolí Prahy.
Kúpa krásnych veľkých pozemkov na budúcich rýchlodráhach môže byť skvelou investíciou. Napríklad pozemky v okolí Ústí nad Labem sú dnes za skvelé peniaze. Dostupnosť do Prahy z Ústí bude po vybudovaní rýchlovlaky skvelá. Hodnota pozemkov výrazne vzrastie. A dnes chudobný región s lacnými pozemkami a bytmi vystrelí nevídaným tempom. S rýchlovlakmi prídu do regiónu noví ľudia, noví podnikatelia. Všetko sa začne rýchlo rozvíjať. Pôjde o veľký skok, na ktorý sú naviazané veľké príležitosti.
Prvá rýchlodráha má byť otvorená v roku 2023. Ak Vás myšlienka zaujala, pridávam mapu plánovaných trás. 🙂
Kapitola tretia: Miesto harmónie a kľudu
Nožnice vo spoločnosti sa otvárajú a budú sa otvárať aj naďalej. Dve tretiny spoločnosti sa obohacujú. Do ekonomicky dobre situovanej spoločnosti prichádzajú nové témy – kvalita života, zdravie, dĺžka dožitia. Už len dobre bývať nebude stačiť.
Domovy sa v blízkej budúcnosti stanú stredobodom týchto nových hodnôt. Ľudia budú očakávať, že ich domy sa stanú miestom harmónie, kde sa budú upokojujú od denného stresu, miestom, ktoré prospieva zdraviu a predlžuje život. Skrátka, čoskoro nebude také dôležité, koľko miliónov máte na účte, ale akú kvalitu života si dokážete každý deň užiť. Na dennom základe bude kvalita nášho bývania jednoznačne ovplyvňovať kvalitu nášho života.
Témou budúcnosti bude štvordňový pracovný týždeň. A v mnohých profesiách sa bude bežne kombinovať práca z domova. V štvordňovom pracovnom týždni budú ľudia polovicu času pracovať v zamestnaní a ďalšie dva dni plniť svoje úlohy pri počítači na terase svojho domu. Čaká nás teda obrovská zmena v pomere času stráveného doma/zamestnaním. V divokých deväťdesiatych rokoch sme boli v práci dvanásť hodín denne a domov sme prišli len na spanie. Za pár rokov budeme stráviť omnoho viac času v kvalitnom, zdravom prostredí svojho domova než v kancelárii. Táto zmena dramaticky zvýši aj nároky na kvalitu bývania.
Už čoskoro budú stavby domov aktívne prispievať k zdraviu vysokou hladinou záporných iónov. Budú pohodlné aj pre dlhšiu prácu z domova. A verím, že opäť začnú slúžiť aj funkciu širšej rodiny. V posledných štyroch desaťročiach sme sa totiž skôr atomizovali a množstvo našich najbližších stále zmenšovali, v niektorých prípadoch až na absolútnu jednotku ja sám. Avšak v budúcnosti očakávam zmenu tohto trendu. Viac voľného času nám umožní začať sa znova starať o širšie vzťahy okolo nás. V domoch budúcnosti sa tak vráti myšlienka zázemia pre častých hostí.
Trendom už blízkej budúcnosti bude dom úplne bez starostí. O dom a všetko okolo neho sa postará staviteľ, ktorý dom postavil. Pre nás bude potom dom miestom radosti, relaxácie a pokoja. V Ekonomkách už túto službu intenzívne pripravujeme, ale pre mnohých v odbore to bude mimoriadnou výzvou. Stavíte totiž úplne iné domy, keď dom predáme a o zákazníka potom už nikdy nepočujeme. A stavíte iné domy, keď v domoch robíte servisné prehliadky, ako v ES už desať rokov robíme. A znova premýšľate úplne inak, keď na domoch máte potom realizovať päťdesiatročnú údržbu. 😃
Kapitola štvrtá: Pripravené na suché, prevádzkovo nulové
Dnes sme vo svojich životoch zvyknutí na dve istoty. Žijeme v kraji, mimoriadne bohatom na vodu. A nemalú výdaj dávame každý mesiac za elektrinu a kúrenie. Oboje prejde zmenou.
Svet sa bohužiaľ nezvratne otepľuje. Časť Európy, v ktorej žijeme, sa otepľuje ešte dvakrát rýchlejšie, než je svetový priemer. Akcie firmy, ktorá prevádzkuje lanovku na Šumave, by som teda asi už nekupoval. Nepriaznivý na tomto je model, ktorý predpovedá posunutie prúdenia vzduchu a tým aj posunutie miesta zrážok mimo územia Česka. Už za pár desaťročí sa budeme čoraz častejšie stretávať so suchom, ktoré občas vystrieda silný prívalový dážď. Pri prívalovom daždi spadne veľké množstvo vody, ktoré však krajina nestihne spracovať, a tak táto voda odtečie bez úžitku preč. Na úrovni domov tak budeme musieť veľmi skoro pracovať s veľkými zakopanými rezervoármi vody. Ktoré sa budú počas rýchlych prívalových dažďov plniť. A následne záhrade umožnia udržať sviežosť aj v období sucha.
Bežné sa už dnes stávajú domy osadené fotovoltaickou elektrárňou. Tie v spojení s fyzickou a virtuálnou batériou potom dokážu samy vyrobiť väčšinu energie, ktorú potrebujeme na osvetlenie, varenie a kúrenie. Na prelomenie tohto míľnika sme už skôr len týždne než roky. Vlastne len čakáme na posledný zákon a férové ceny distribúcie vlastnej elektriny. Veľmi skoro teda z našich životov zmiznú tie najväčšie zloženky za energie. Alebo aj všetky. Ak sa pohneme na hranicu možného.
Kapitola piata: Umelá inteligencia (AI)
Viem, že už témy umelej inteligencie máte za posledné mesiace tak trochu plné zubov. Aj ja mám. Pôvodne som o nej písať nechcel. No nejde z budúcnosti vynechať. Ona nám totiž obráti životy naruby. A nie za roky. Ona nám obráti životy naruby už zajtra.
Umelá inteligencia rozdelila znalých ľudí na dva tábory. Jedni ju nadšene vítajú ako najväčší pokrok ľudstva. Pokrok, ktorý nás ovplyvní viac než vynález elektriny. Skúste si pár týždňov žiť bez elektriny a pochopíte, že je to naozaj veľký pokrok. Časť ľudí teda vidí v umelej inteligencii spásu. Rýchle nájdenie liekov na každú chorobu. Rýchly pokrok vo všetkých oblastiach ľudského bytia.
No a druhá skupina, ta zase v umelej inteligencii vidí najrýchlejšiu cestu k zániku ľudského druhu. Naprostú záhubu všetkých ľudí. Trochu znepokojujúce môže byť, že v tejto druhej skupine sú aj ľudia, ktorí samotnú umelej inteligenciu vynašli.
Keď sa nad tým zamyslím, myslím, že pravdu majú obe skupiny. Myslím, že ide o veľký pokrok, ktorý nám zároveň prinesie takú bolesť hlavy, akú sme si doteraz ani predstaviť nevedeli.
Avšak táto myšlienka už ožila a zastaviť nepôjde. Môžeme si tu v Európe aj vo zvyšku vyspelého sveta sami sebe naordinovať tie najprísnejšie regulácie. Nebude to nič platné. Vždy budú na našej planétke tie menej etické štáty, ktoré sa regulácii neobmedzia a umelej inteligencii sa s radosťou použijú napríklad proti nám, eticky viazanému zvyšku. Už čoskoro teda bude niekto umelou inteligenciou navrhovať zbrane hromadného ničenia. A nám nezostane nič iné, len do tohto vlaku nastúpiť tiež. Možnosť voľby nám umelá inteligencia už nedáva.
Samotná schopnosť umelej inteligencie je až strašidelná. Ešte väčší hrôzu vo mne však vytvára tempo, akým sa rozvíja. Kde predtým trvala príprava novej verzie softvéru tri roky, tam sa dnes nové použitie umelej inteligencie objavuje každé tri mesiace. Aj pre človeka IN je nemožné zachytiť celé tempo vývoja. Je nepochybné, že človek ako druh nad touto rýchlo sa rozvíjajúcou technológiou stráca kontrolu.
Marketingová prázdnota
Umelá inteligencia už dnes vie sama vytvoriť video, ako ste niekde, kde ste nikdy neboli, a ste tam s ľuďmi, ktorých vôbec nepoznáte. Umelá inteligencia bude neuveriteľným nástrojom na vytváranie alternatívnych právd a nových realít.
A je teda prirodzené, že už dnes nájdeme najväčších odborníkov na umelej inteligencii medzi reklamnými agentúrami celého sveta.
Ekonomky napríklad intenzívne pracovali na svojom novom katalógu. Bolo to veľa mesiacov dobrej práce. Ja sám som napísal všetky texty obsiahnuté v katalógu. Predstavil som každý program, každú službu, ktorú klientom poskytujeme. Sú to texty autentické aj svojou nedokonalosťou a autentickou vášňou pre myšlienky, ktoré obsahujú. Dodnes ste pri čítaní poznali, kde sú za slovami aj myšlienky. A kde sa naopak papier napĺňa len prázdnymi slovami. Tohoto luxusu sa nám už veľmi čoskoro nedostane.
„Napíš mi katalóg rovnaký, ako má ES, a použi pri tom jazyk Ernesta Hemingwaya“. Zadá za rok staviteľ, ktorý nemá žiadnu reálnu službu, ale chce mať rovnaký katalóg ako Ekonomky. A viete čo? Umelá inteligencia mu to za 10 minút napíše. Čo som písal tri mesiace, bude mať AI za pár minút. Vezme moje slová a tie vylepší. Vezme moje myšlienky a tie použije. Bez pochopenia. Pretože krásne napísané slová chápať nepotrebuje.
A tak, než sa len párkrát vyspíme, tu budeme mať veľa krásnych reklamných textov napísaných najvýtýkanejšími jazykmi najlepších spisovateľov. Len za tými krásnymi textami bude veľmi často naprostá prázdnota. Rozdiely medzi tými, kto niečo naozaj vie, a tými, kto len hovoria, sa znova zmenšia. Posledných dvadsať rokov žijeme v dobe marketingu. Mnohým firmám sa oplatí investovať viac do reklamy než do kvality produktu, do kvality služby. AI tento trend zosilní na druhú. Poznať pravdu od faloši bude mimoriadne ťažké. Rovnako tak spoznať skutočne dobrý výrobok od toho priemerného, umelou inteligenciou vychváleného, bude extrémne náročné.
A ten náš staviteľ, čo pomocou AI ukradne Ekonomkám katalóg? Ten pôjde ešte ďalej: „A teraz mi urob video, ako som postavil a odovzdávam dom, ktorý sme v skutočnosti nestavali. A ako ho odovzdávam Bruce Willisovi.“ Počká dvadsať minút a umelá inteligencia mu video servíruje.
A možno mi o rok kolegovia v Ekonomkách povedia: „Píšeš pekne, Davide, to zase áno. Nakoniec sú to tvoje myšlienky, tak kto iný. Píšeš pekne, ale Hemingway, Hemingway nie si.“ Tak možno je tento katalóg ES posledný, ktorý som napísal. Pretože keď budú mať ostatní Hemingwayov, tak ho budeme chcieť v Ekonomkách tiež. 🙂
Kapitola piata: Ďalší projekt od AI
Túto kapitolu rozhodne nemal čítať môj syn Jakub, ktorý je architektom. A radšej ani ostatní architekti a projektanti. Keď vidím rýchlosť, akou sa umelá inteligencia presadzuje, počítam, za akú dlhú dobu a ako prelomí aj hranicu projektovania.
Všetko začne pri štúdii. Očakávam to najneskôr do troch rokov. Zadáte svoj pozemok do programu. Bude stačiť len parcelné číslo. Všetko ostatné si AI stiahne z katastra. Vyberiete, aký typ domu sa Vám páči. Koľko miestností a akú cenu. A umelá inteligencia na Vás začne sypať jeden návrh za druhým. Dnes dostanete od projektanta alebo architekta jeden návrh – alebo dva, keď máte šťastie. Každý návrh stojí veľa premýšľania a času. Umelá inteligencia Vám dá dvadsať návrhov, päťdesiat, dvesto, päťsto. Budete mať toľko návrhov svojho budúceho domu, že ich nestihnete všetky prehliadnuť a pochopiť.
Rovnako ako fotografovanie mobilom namiesto kinofilmu prinieslo absolútnu explóziu množstva fotiek. A moja krásna žena namiesto jednej skvelej fotografie odfotí päťdesiat snímok a potom vyberá, ktorá je najlepšia. Tak istá devalvácia čaká štúdie domov. Návrhy architekta stratia svoju hodnotu. Architekti sa teraz oprávnene nažhavili a majú chuť kričať. Ako by mohla umelá inteligencia nahradiť ich vzdelanie a znalosť? Obávam sa, že ľahko. AI nás prehodí množstvom a reálnosťou zobrazenia. Jednoducho dodá toľko návrhov, že sa jeden trafí do nálady klienta a bude to ten, do ktorého sa zamilujú.
Od štúdie potrvá len pár rokov, kým umelá inteligencia prevezme jednoduchšie projekty. Také tie projekty vody, kanalizácie a elektriny v už hotovej hmote domu budú pre AI úplne hračka. Ďalšie profesie na muške bude statika. Statikov je tak či tak málo. Počítanie síl pôsobiacich v konštrukcii je vlastne matematika. A matematické výpočty sú pre umelú inteligenciu jednoduchým zadávaním. Projektovanie domov pomocou umelé inteligencie potom budú najviac tlačiť výrobcovia materiálov. Tí totiž dnes zložito finančne motivujú projektantov, aby používali práve ich materiály. Nabudúce budú ovplyvňovať (uplácať) priamo vývojárov programov na AI. Bude to obrovský finančný transfer medzi výrobcami a vývojármi.
No, strávil som tri dni premýšľaním o budúcnosti. Snáď som Vás tým pobavil a priviedol k premýšľaniu. Je čas vrátiť sa do prítomnosti. Odpovedať na niektoré e-maily, užiť si chvíľku s deťmi a hlavne ísť pracovať, aby naša budúcnosť bola plná radosti. Umelá inteligencia napriek tomu. 🙂
Tak krásne leto a pozitívna budúcnosť
David Mencl
Na samotný záver mi dovoľte ešte malý bonus o tom, ako sa nakoniec dočkáme politikov bez chýb. 🙂
K tomuto článku nebyl dosud vložen žádný komentář.
Můžete být první.